malinsfibro

24 år med Fibromyalgi Vardag, tankar och hopp

Köra bil med medicin

Publicerad 2012-05-23 13:34:00 i Allmänt,

Har ni hört om mannen som körde in i flera bilar och uppträdde som om han var full? Polisen tog hans körkort men tvingades sedan att lämna tillbaka det. Det visade sig att han precis börjat äta en medicin. Detta utspelade sig under sommaren, och han trodde det var snö ute. Han var alltså påverkad av medicinen. Det togs prover på honom
Men eftersom han inte överskridit sin utskrivna dos gjorde han inget olagligt, han kunde inte ens fällas för klinisk rattfylla.

Det är jättevanligt att folk sitter bakom ratten och är påverkade av laglig medicin och dosering. 2005 beslutade Läkemedelsverket att man skulle ta bort varningstriangeln från narkotikaklassade mediciner. Livsfarligt tycker jag. Hur ofta läser man allt det finstilta på den ofta oändligt långa bipackssedeln? Det är jättevanligt att personer som är med i bilolyckor är påverkade av medicin. Det är därför jag inte tar körkort. Jag litar inte på att jag har tillräckligt fokus och uppmärksamhet för att kunna köra i trafiken. Man måste tänka på att det är inte bara en själv som kan råka illa ut. Ens eget beslut att köra bil påverkar andra också! Jag tycker man ska tänka igenom om man klarar av att köra bil, känner man att man kan så är det bara bra!
Jag hoppas att ni som medicinerar har detta i bakhuvudet :)

<3

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2012-05-23 17:02:47

Har heller aldrig tagit körkort och även om jag hade det skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten för jag är alldeles för disträ och tankarna far alldeles för lätt iväg. Jag är t.om. farlig på cykeln ibland! Jag vet att det är väldigt många som kör bil ändå och tycker att det går bra men hur många fattar egentligen hur mycket det nedsätter reaktionsförmågan? Har ifrågasatt vissa och de säger då att tar de för mycket starka smärtstillande så låter de bilen stå men hur många tänker så? Vad jag får höra jämt att man blir lat när man har körkort och tillgång till bil, kör t.om. 500 meter för att handla?

Och att ta bort varningstrianglarna tyckte jag var idioti, jag läser ALLTID all info innan jag börjar med en ny medicin men hur många gör det? Bipacksedeln är som du säger väldigt lång och liten text så det är ganska jobbigt att läsa den. Nu är det nog ännu fler som inte tänker på att mediciner kan påverka förmågan att köra bil eller andra tunga fordon på t.ex. jobbet. Livsfarligt!

Jaja, man hoppas verkligen att folk tänker till lite innan de ger sig ut på vägarna eller hanterar tunga fordon/maskiner på jobbet.

Ha en fin dag! Kram! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

24-årig tjej med Fibromyalgi. Bloggen handlar om min vardag med vänner, vovve, tankar och hopp inför framtiden =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela