malinsfibro

24 år med Fibromyalgi Vardag, tankar och hopp

Behov efter man fått diagnos

Publicerad 2012-11-23 16:39:08 i Personligt,

Jag kommer så väl ihåg när jag fick fibromyalgi-diagnosen. Det var soligt och fint ute och där gick jag på väg ut till bilen och storgrät och var helt förtvivlad. Då visste jag inte att jag inte alltid skulle känna så, utan det skulle bli bättre. Jag skulle inte vara förtvivlad för alltid. Sorgen försvinner med tiden mer och mer när jag upptäcker att det inte är en "dödsdom".




Varför jag skriver om det här är för att en läsare precis fått diagnosen, så det här är till dig.

Jag ska försöka ge er min syn på vad jag behövde just då.
Jag hade behov av att få prata av mig, släppa ut min oro och mina tankar och reflektera mycket men det viktigaste var att hitta glädjeämnen så jag hade ork att bearbeta allt. Man måste fylla på med energi för att kunna sörja och komma vidare.


Enkelt förklarat(Malins metod):

-Ta hand om dig själv
-Unna dig saker som ger dig energi
-Tillåt dig att sörja
- Prata med någon du kan lita på om dina känslor
-Försök låta det vara som det är i just den stunden, inget löser sig på en dag
-Och en viktig sak, är du osäker på diagnosen se till att få ett andrahandsutlåtande. Många diagnoser är lika så det kan vara bra att känna sig helt säker.
- Om du vill så läs på om sjukdomen(kan också minska oron)

Kom ihåg att DU är värdefull och lika mycket värd att få känna lycka och glädje som alla andra!




Kisses & Love
Malin

Kommentarer

Postat av: Kim

Publicerad 2012-11-23 16:58:48

Gulledej.
Har landat lite, fått gråta, pratat och köpt godis.

Gömmer mig under mina flisfiltar och laddar inför måndag, ska ringa på patientnämden och fråga om en läkare får säga vad som helst..

Jag kommer fortsätta kika in här.
Ta hand om dig.
Kim

Postat av: Kattis

Publicerad 2012-12-24 23:52:24

Hej Malin!Har läst om dig på vårdgaiden,kul att kunna läsa om din blogg.
Den20dec.fick jag min diagnos=fibromilgy.Min reimatolog har skrivit ut"Tradolon50mg"bra mot smärta men mår dålig av det,så att nu har jag börja äta"lyrica70mg".
Skriv järna till min e-mail.
M.v.h.Kattis.

Postat av: Angelica

Publicerad 2013-01-09 12:02:39

Hej Malin,

Jag läste artikeln om dig i tidningen "Reumatiker" och jag blev så glad för jag kände mig inte lika ensam då. Jag har inte fibromyalgi, utan annan typ av reumatisk sjukdom. Men din historia är nästintill identisk med min, dock har jag inte riktigt ännu accepterat att jag är sjuk. Jag blev så glad av dina tips i tidningen och hoppas att jag också lär mig att sätta gränser för hur mycket jag orkar. Jag hade alltid för många bollar i luften och framtiden var planerad i minsta detalj, men det fungerar inte riktigt så heller. Så att leva i nuet är något som jag försöker leva efter.

/Angelica

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

24-årig tjej med Fibromyalgi. Bloggen handlar om min vardag med vänner, vovve, tankar och hopp inför framtiden =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela