malinsfibro

24 år med Fibromyalgi Vardag, tankar och hopp

Tandläkare och fotografering :)

Publicerad 2012-02-28 18:24:17 i Allmänt,

Idag var jag hos tandläkaren. Inga hål har jag! :) Jag ska däremot göra en bettskena. Jag biter ihop så mycket med käkarna på nätterna och vill inte förstöra tänderna. Både min läkare och sjukgymnast rekommenderar det. Med en bettskena kan man inte heller bita ihop lika mycket så får ju heller inte lika ont. Men inte visste jag, att en bettskena kostar 4 000:- Herregud! Smakar det så kostar det! Man får iallafall välja färg;) De föreslog rosa med glitter. Rosa med glitter blir det.

Sen kom en trevlig fotograf som skulle ta en bild till artikeln i tidningen på söndag. Jag har inte städat. Smart som jag är ställde jag mig redo och klar utanför porten och väntade in henne. Jag tänkte att då kan hon ju inte säga nej till att fota ute. Dundertabbe. Vart togs bilderna? Inomhus såklart! haha vi får hoppas det blir en liten bild då ;) Lilla Mimmi fick också vara med på bild, men hon var mest intresserad av att äta mat :)


Igår fick jag frågan av en vän hur många av symtomen nedan jag har. Haha, ni med fibro förstår ;) Man har flera symtom om inte alla, hela tiden. Det är vardag! Sen så är det här en bråkdel av alla konstiga symtom vi har.

Det är väldigt svårt för någon som inte upplevt det att förstå hur det är, men jag uppskattar nåt oändligt när personer i min omgivning visar intresse av att veta hur man mår och varför.

Min smarta vän föreslog också att jag skulle skriva om vad omgivningen kan göra för att underlätta för en som är sjuk. Klockrent, det gör jag i nästa inlägg :)





// Malin

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2012-02-28 21:15:46

Vi med fibromyalgi kan ha det jobbigt att gapa hos tandläkaren, även om det bara är för en kort stund, varvid jag varmt rekommenderar att ni frågar om det finns en bitkloss ni kan få använda. En, i vanliga fall, rektangulär bit gummi/plast som man biter på på ena sidan av käken medan tandläkaren/hygienisten jobbar med den andra sidan. Har använt det i många år och rekommenderar det till alla som jag möter som har fibro. Många vet inte ens om att det finns bitklossar så de blir så glada eftersom det varit väldigt jobbigt att gå till tandis...

Önskar dig en fortsatt fin vecka! :)

Postat av: Malin

Publicerad 2012-03-01 00:40:34

Det har jag aldrig hört! Jättebra att veta tack för infon, det får jag skriva om :)

Detsamma till dig! kram

Postat av: Marie

Publicerad 2012-03-03 11:58:04

Varsågod! Vi måste hålla ihop och ge varandra tips och idéer. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

24-årig tjej med Fibromyalgi. Bloggen handlar om min vardag med vänner, vovve, tankar och hopp inför framtiden =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela