malinsfibro

24 år med Fibromyalgi Vardag, tankar och hopp

Män med fibromyalgi

Publicerad 2012-03-07 17:43:04 i Fibromyalgi,

Idag träffade jag för första gången en man med fibromyalgi. Vi satte oss i pausen av smärtkursen runt ett bord och pratade. Där satt redan en man och det visade sig att även han hade fibromyalgi.

Jag har gått på smärtrehab på Danderyd, nu St Göran, varit på många Fibro-träffar men aldrig finns det män där.

Enligt ny forskning är sjukdomen till stor del kopplad till kvinnliga könshormoner. Därav är det bevisat varför det är vanligare bland kvinnor. Kvinnor är inte svagare än män som personer men vi skapta på olika sätt.

Fibromyalgi kallades tidigare sveda, värk &brännkärring. På ett sätt kan jag förstå att man använde den benämningen då fler kvinnor blir sjuka. Men då trodde man ju att det var en inbillningssjukdom och det är nu bevisat att det inte stämmer. Sjukdomen är godkänd i hela världen som sjukdom, i Sverige är sjukdomen numera godkänd av socialstyrelsen.



Kram

Kommentarer

Postat av: Kalle70

Publicerad 2013-10-07 20:00:55

Hej Malin. om jag är en fibro-gubbe vet jag inte, inte ännu. Jag är 73 år och Jag fryser trots att det är 23 grader i min lägenhet här på Kungsholmen. Igår såg jag en tråd i Nätdoktorn "Fryser du också".
Självklart läste jag inläggen som låg under reumatism och där alla hade diagnosticerats med fibromyalgi.
Jag har mig veterligen inga som helst problem med ömmande leder eller andra reumatiska misstankar, men fryser gör jag. Jag själv misstänker att de fyra stafylokocker jag fick när jag böt hjärtklaff är orsaken trots att jag efter ett år blev frisk från infektionerna.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

24-årig tjej med Fibromyalgi. Bloggen handlar om min vardag med vänner, vovve, tankar och hopp inför framtiden =)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela